Sverige

Luleå

I och med att jag är född och uppvuxen i Stockholm har det hänt att jag för det mesta hållit mig kvar här och sällan tagit tillfälle i akt att utforska andra städer i detta avlånga land. Men de senaste åren har mitt intresse  för dessa samhällen vuxit och få se hur de är. Därför var det mycket uppskattat att få åka upp till Luleå igen för att se mina käre väns examen från Luleå Tekniska Universitet. I fredags blev det därför en tidig morgon. Jag tog flygbussen till Arlanda för att sedan ta planet till Luleå. Väldigt skönt att åka inrikes då det går så snabbt med allting. Tyvärr fanns det väldigt många högljudda småtjejer i identiska rosetter på planet. Min välbehövliga sömn som jag hade tänkt använda för att sysselsätta mig själv under denna 1-timmes-flygning gick inte så smidigt p.g.a. dem. Senare fick jag veta att det var SM i Cheerleading just denna helg i Luleå. Det förklarar rosetterna…

Jag anlände till Luleå och tog bussen till J. El var redan där då hon kommit några dagar tidigare. J behövde jobba på ett tal hon skulle hålla till sitt examensarbete och El följde med henne till biblioteket. Jag åkte in till stan en snabbis under tiden. Väldigt mysig liten stad. Rent och lugnt. Ger mig Reykjavik-vibbar. Jag är så sugen på att flytta till en massa städer varje gång jag besöker dem. Kanske är slutsatsen att jag bara inte vill bo i Stockholm?  Luleå skulle dock bli litet snabbt, men kanske bara bo där i nåt år? Göra en Master kanske? Det blev i alla fall en kort vistelse i centrum. Sen åkte jag tillbaks till J och däckade på direkten och sov tills de andra kom tillbaka. Senare kom E på kvällen och vi fyra började förbereda middag. Vi stack till Gammelstadssjön som ligger längre in i skogen. Några hade ockuperat fågeltornet så vi satt på en altan där nere medan vi väntade. Vi åt korv med bröd. När de andra dragit gick vi upp. Fy helvete vad det stank gräs där uppe. Men det var vacker utsikt. Lustigt så var det nästan som vinter i Luleå trots att sommaren snart är här. Vi hade jacka och mössa och det fanns t.o.m. spår av snö kvar i skogen. Vi drack lite drinkar också. Vet inte vad de kallas men det var beskt och starkt. Det var ungefär här som jag blev upp-fuckad och tappade gnistan helt… Jag gick och la mig innan alla andra.

18789838_10209654119174170_230252519_o
Gammelstadssjön. Solen gick knappt längre ner innan den började komma upp igen.

Dagen efter gick vi på J’s ceremoni. Jag fick träffa hennes föräldrar och lite kurskamrater till henne. Det var lite smått långtråkigt med alla tal och uttalanden av diplom men intressant också då själva fenomenet med en ceremoni är väldigt roligt. Framförallt eftersom detta är stort för J och hon var väldigt emotionell denna dag. Hon var jättefin förövrigt i sin klänning och phösarmössa. Studenterna fick diplom och allt det där, samt en medalj. Carl-Jans son som är nått högt höns i studentkåren höll ett tal (märks att det är hans son haha). Talen var tråkiga – fast det är de väl nästan alltid? Rektorn snackade halvt skit om stockholmare. T.ex. att de aldrig lämnar staden och därför är Luleå mer “respektabelt” då de är mer som flyttfåglar stadens invånare. Han hade nog knappast nån vettig statistik att backa sitt påstående, den tönten. Norrlänningar är charmiga när de inte är sådär gnälliga. Sen stack vi in till stan och åt lunch. J’s pappa bjussade alla! Kände mig snyltande som fan. Det var en trevlig restaurang. Sen stack vi till J’s studenthem igen och vilade. Eller J och El sminkade sig och dylikt. Sen var det bussen in till Boden.

Boden är ett litet samhälle söder om Luleå. Hur får man ekonomin att rulla och samhället att funktionera när det är så off och så få människor? “Inskränkt stockholmare funderar”. Stället vi var på liknade en cow-boy ranch eller nåt. Väldigt coolt faktiskt. Det var där vi skulle ha banketten. Vi drack välkomstdrinkar. Jag försökte krama J’s kompis V som inte kände igen mig och sträckte fram handen för att hälsa när jag tog armarna om henne. Awkward hehe. Sen satte vi oss vid vårt bord uppe på ett loft. Det var lite tråkiga tal (rektorn igen). J’s mamma stal vin från bordet bredvid då ingen dök upp där. Ingen märkte nåt så… Det blev alltså väldigt mycket gratis dricka. Mycket tacksam för hennes insats. Maten var asgod. Fyra talangfulla sångare uppträde mellan måltiderna. Det var schlager-tema, 80tals-tema och hårdrock i slutet. Det var kul att se på. Jag var en awkward röra. Fan vad jag blir trött på mig själv. Varför blir jag så nedstämd och så plötsligt? Jag är knappast bipolär men nåt är det. Jag ville bara hem, lägga mig på mitt golv och dö eller nåt. Patetiskt. Det här var J’s kväll. Jag hoppas jag inte drog ner den. El sa att jag verkade låg. E frågade om allt var bra. Fan att det syntes också! Jag försökte ändå vara ärlig och sa att jag är lite låg ibland men det är inget allvarligt. “Jag ska bara dricka lite mer så vaknar jag till”. Jag kan verkligen inte ljuga så det är ingen idé att försöka förneka det då jag bara skulle se ännu dummare ut. Sen behöver jag inte nämna i min frestelse att bara hoppa ner från nån hög byggnad under dessa stunder… Hoppas de inte ser ner på mig p.g.a. mitt beteende. Det är ändå sorgligt att jag är som jag är i denna ålder. Jag är inte 15 längre. Sen ploppade det fram ett “dansgolv” när middagen var slut. Vi började dricka. E bjöd på mycket. Det var lite roligare när jag blivit fullare. Men det dog ganska snabbt. Vi tog bussen hem som vi nästan missade för J började snacka med ett gammalt engångsligg som var där. Men vi hann. Jag lyssnade på min mp3-spelare. De andra tre kom in i en väldigt privat diskussion. Jag fortsatte lyssna på mp3:n då det inte angick mig enligt mig. Dock överhörde jag J säga en kommentar som högg till lite. “Du är den andre som tror på mig”. Jag kände mig exkluderad då jag försökt vara ett bra stöd för henne under åren. Men det var bortglömt eller så har jag inte varit det. Under tiden sprang en full V fram och tillbaka och var en röra. Hon verkade glad dock, då…

Vi skulle till studentklubben men skulle gå på toa först på universitetet. Jag kom ut ur toaletten och joinade El’s och E’s djupa konversation. Jag hörde J och V snacka lite inne på toaletten. Tiden rullade på och vi gick för att kolla läget till slut. V låg på golvet. Jag vet inte om hon var full, hennes diagnos eller om det var en kombination men en total röra var hon. De andra försökte övertala henne att sig hem men hon ville sova på golvet. “Lämna mig här, det är okej”. De andra sa gång på gång att det inte skulle hända. Jag var tyst och passiv. De ringde en taxi och vi lyfte upp henne. Sen tog vi henne hem. Väldigt kort text för väldigt mycket drama faktiskt. E uttryckte en gnutta ilska och sa att det var uppmärksamhetsbehov och J uttryckte frustration över V’s lögner och lite annat. E som tidigare mest känt sympati kunde förstå var denna irritation kom ifrån. Vad var mitt intryck av V’s beteende? Jag kände mig död på insidan under hela incidenten. Varken ledsen, arg eller orolig. Helt likgiltig. Jag känner ingenting. Vi kom hem efter att ha lämnat V. Jag låtsades sova när jag drog upp täcket för ansiktet men kunde inte låta bli att gråta lite. Hoppas hoppas hoppas ingen märkte! Jag tror jag hade ångest över hur konstig jag varit under hela vistelsen i Luleå. Jag känner knappt E, jag kan bara föreställa mig vilket intryck han fått av mig liksom. De andra snackade lite längre medan jag somnade till slut.

Det blev inte många timmars sömn när väckarklockan ringde. Jag tog mig till flygplatsen. Massa cherleaders igen. Suck… Men det gick smärtfritt i helhet. Jag åkte från ett Luleå som låg under 10 grader till ett soligt Stockholm som hade över 20 grader. Nu är jag hemma och saker och ting känns bättre. Men jag har lite vag ångest över mitt beteende under besöket och det rivs upp lite när jag skriver om det. Jag får se hur jag ska göra med mig själv. Tack för denna gång Luleå! ❤

DSC_4150
Bild från min första vistelse i Luleå, februari 2016. Det var lite kyligare den gången.

Leave a Reply

