Sverige

Umeå

Efter att ha besökt Luleå i slutet av maj, blev slutet av juni ett besök i den mer söderbelägna staden Umeå. Det är en studentstad uppe i Västerbotten med förvånansvärt hög befolkning för sitt nordliga lägen. Here we go.

Fredag 23/06-2017

Det blev inte mycket sömn i lägenheten i Stockholm då jag alltid ligger och oroar mig över att jag inte ska vakna av väckarklockan. Jag har lärt mig att leva med det, men jag var trött på flygbussen som lämnade strax efter klockan 06:00 mot Arlanda. Jag hade tänkt få ut lite mer sömn på bussen men… energiska ungdomar hände… Nåja, om jag irriterar mig på sånt nu vill jag inte ens veta hur jag kommer bli som en gammal gubbe. Så jag jag tog flyget (fick lite mikrosömn där) och anlände till Umeå. Min vän som studerar där mötte mig när jag klev av flygbussen vid studentområdet. Jag reagerade på att de byggt väldigt mycket sen jag senast var där våren 2014. Och det var väldigt färgglatt och fint. Deras ambitioner att vara Sveriges kulturhuvudstad syns.

19531716_10209896977085466_1077162523_o
De billiga studentbostäderna har målats i fina färger. Ett trevligt sätt att liva upp ett område som lätt kunde sett superdeprimerande ut.

Jag glömde nämna att denna dag även råkade vara midsommar, något som jag knappt firat sen jag var barn. Vi bestämde oss för att tupplura i min väns väns studentlägenhet (min vän fick låna den medan den andra var bortrest under sommaren). Jag låg och kunde inte somna medan min kompis låg och sov i några timmar. Sen cyklade vi mot festen som låg i ett trevligt bostadsområde på andra sidan staden. Jag kan nämna att Umeå är till stor del en väldigt fin stad. Vi blev lite tidiga så vi slog oss ner på en gräsplätt en bit bort och tog en öl var och kedjerökte. Just det, jag var en rökare denna helg (det är okej på semestern, eller hur?).

Så anlände vi där de två tjejerna som bodde där hade arrangerat en superambitiös fest med dekorationer och mat så långt ögat kunde nå. Jag var givetvis nervös inför att träffa alla nya människor men de var trevliga och pratglada. Lite alkohol gjorde susen. Vi åt, drack, rökte, pratade och sen var det ett musikquiz. Om jag kommer ihåg rätt så förlorade vårt lag. Vi, förlorarna, fick något straff. Jag kommer inte ihåg vad det hette, men vi skulle ta en shot, springa runt en korn och gå catwalk. Vi var ganska många på festen, minst 15 pers, men sakta sjönk antalet. Till slut var vi bara några fåtal kvar.  En väldigt, väldigt full kille ploppade upp som tydligen var en av tjejernas ligg. Men någonting hände (kanske att han var superfull?) så deras lilla “träff” blev aldrig av och två gräsrökande killar dök up istället. Det var lite stelt. Jag och min vän insåg att det var dags att dra. Vi cyklade hem och jag somnade med detsamma. Solen gick aldrig ner.

Lördag 24/06-2017

Vi sov ut. Jag vaknade tidigare och satt och skrev på min novell till en novelltävling. När min kompis vaknade gjorde vi pannkakor om vi åt till frukost. Därefter tog vi en cykeltur runt en sjö. Det var lite molnigt men det var nog bra att vi fick lite frisk luft då resten av dagen skulle vara att se på film och proppa i oss chips och pizza. Men det var härligt ändå.

Söndag 25/06-2017

Det blev lite mer film denna dag. Men vi drog även till centrum och jag föll för fällan att börja shoppa kläder. I mitt försvar så var kläderna väldigt billiga. Det kanske är dyrare i Stockholm helt enkelt? Efter att jag inhandlat lite till min garderob drog vi till ett bildmuseum. Vi tittade på konst. En del fint och en del pretentiöst som folk säkert bara låtsas gilla för att framstå som speciella… Oavsett så var lokalerna väldigt fina. Svarta konstrum med kritvita trapphus. Vi avslutade dagen med mer film.

 

19549442_10209896978645505_1337046628_o
Solen började komma fram när vi nådde bildmuseet.

Måndag 26/06-2017

Sista dagen skulle min vän jobba tyvärr. Därför hängde jag i lägenheten och skrev mer på min novell. Efter ett tag så packade jag ihop allting och tog en timmes promenad till min kompis arbetsplats för att ge nycklarna till lägenheten. Det var trevligt att gå längs staden. Det var mest natur, och fint väder. Och folk går på rätt sida! Det stämmer, som fotgängare ska man gå på vänster sida. Detta är inget som följs i Stockholm. Jag går medvetet på fel sida här för att inte krocka i människor, men i Umeå verkade alla fullt medvetna om hur det ska gå till. Poäng till Umeå! Jag lämnade nycklarna när jag kom fram och promenade sedan mot centrum där flygbussen skulle gå. Staden är väldigt fint. Fina färger på husen, och väldigt rent. Inte skräpigt och skitigt som Stockholm är (och det blir värre för varje år! Kanske dags att skrubba eller t.o.m. måla lite inne på tunnelbanestationerna?). Jag får definitivt Luleåvibbar av staden, men Umeå är givetvis större. Att staden växer märktes av alla lyftkranar överallt. Det är kul att det finns lite liv däruppe på Sveriges befolkning är så oerhört koncentrerat i södra halvan.

Jag flög hem smärtfritt och känner mig helnöjd med Umeåbesöket. Detta var förmodligen sista nöjesresan för mig 2017 så jag behöver spara lite. Vi får se.

Leave a Reply

