Sverige

Karlstad

Så var det dags för mitt första besök till Värmland. Det blev en snabb resa till Karlstad man jag känner att jag fick ut mesta jag kunde ha fått ut av staden. Jag åkte dit med familjen och bodde där en natt innan vi begav oss direkt på morgonen.

Det började med att vi åkte bil från Stockholm. Man vet att man är i Värmland p.g.a. de täta skogarna som kommer. Väldigt vacker natur. Vi bodde på ett hotell som heter Clarion hotel plaza som låg något bara några minuter från stadskärnan. Mina föräldrar hade egna planer så jag och min bror spenderade eftermiddagen i Karlstad till att vandra omkring och titta på byggnader, människor och sevärdigheter. Det är en fin stad skulle säga. Inget extraordinärt men byggnaderna är rena och fina och ser ut som en typisk svensk mellanstor stad. Vi vandrade lite i centrumet. Precis som mina fördomar var whitetrashstilen väldigt dominerande bland lokalbefolkningen med bakåtvända kepsar och leopardmönstrade kläder. På torget stod en massa stäng med “trendiga” kläder och vi hade upptäckt källan till det Värmländska modet. Men det har en charm i sig kan jag tycka. Det var lätt att peka ut studenterna som stack ut från Karlstadsborna minst sagt.

Stadskärnan tog slut hyfsat snabbt och vi kom ut mot vattnet. Det är dessa floder som gör staden intressant i min mening. Det blev en väldigt trevlig långpromenad längs vattnet. Solen började komma fram och det var nog denna del som lämnade det mest positiva intrycket av Karlstad till mig.

Karlstad01
Byggnaderna längs vattnet var fina och hade välpolerade fasader.
karlstad02
Även trevlig grönska i staden. Jag undrar hur detta område ser ut under vintertid. Kanske tar jag reda på det någon dag.

Efter en lång promenad i staden så återvände vi till hotellet. Nu så vill bör jag skriva om staden mest men jag känner för att gnälla av mig angående hotellet. Jag kan börja med att säga att jag är på en “diet” där jag inte äter socker. Alltså undviker jag produkter med tillsatt socker, vilket inkluderar vanligt socker, sirap, majsstärkelse, snabba kolhydrater osv. På hotellet ingick det en middagsbuffé tack och lov. Allt var i stort sett slut. Tomma fat överallt. Det fanns inga grönsaker, inga huvudrätter eller tillbehör. Jag tog ett knäckebröd som fanns kvar, och sedan någon slags kidneybönsallad och champinjonsallad som fanns kvar på faten. De fanns kvar av en anledning… Fy helvete vad äckligt det var. Kallt och surt. Vad är grejen med att stänka ner saker med vitt vin? Jag var vid det här laget ganska hungrig och grinig och lämnade bordet för att machera till närmsta matbutik. Jag mumsade i mig lite nötter till en fotbollsmatch vi såg inne på hotellrummet. Jag kan tillägga att frukosten inte var någon höjdare heller. Jag är inte helt såld av detta hotell…

Dagen efter tog vi bilen hem. Detta var alltså en extremt kort vistelse så mina intryck gör nog inte staden rättvisa. I överlag såg den lugn och trevlig ut med fina byggnader och vacker natur. Jag vet inte om jag skulle kunna på där, men ett längre besök kanske kan tänkas i framtiden.

Leave a Reply

